Tuesday, August 2, 2011

gua nak tido la!

sekarang pukul 3 pagi. gua ulang..PAGI! tapi pehal takleh tido lagi ni! nak kata gua lapar, gua dah bantai kaw-kaw time bukak puasa tadi. rokok pun dah 3 batang gua abiskan. menguap pun gua rasa dah 18 kali dalam 1 minit. ape cerita ni? macam mana gua nak bangun sahur nanti? macam mana gua nak gerak pegi opis awal? kalau gua gerak lambat, konpem-konpem gua kena balik lambat. gua nak balik awal esok! gua nak balik pukul 4 gak! gua tekanan boleh? lagu yang gua tengah dengar sekarang ni pun bukan main lagu jiwang, tangkap lentok baik punya, kasi mood tido tu datang. tapi, HARAM! takde hasil langsung! ada orang cakap gua takleh tido sebab gua excited. betul ke? mungkin ada la kot sikit-sikit. tapi takkan sebab excited gua tak boleh tido! gua bukan jenis macam tu kot! alang-alang gua tak boleh nak tido, baik gua fikir pasal masa depan gua. yedak? ada gak pekdahnya. so, aim gua, start bulan Ramadhan yang mulia ni, gua ingat gua nak berubah. dan semestinya ke arah yang lebih baik. plan gua, gua nak jaga solat gua, gua nak start baca Al-Quran dan gua nak slow-slow stop smoking. gua pelik, time bulan puasa je memang ringan gila kaki gua nak pegi masjid, tangan gua nak bukak Al-Quran dan tak smoking dalam masa 12 jam! pehal time bulan lain gua liat gila babi! kenapa gua tak boleh nak teruskan kehidupan gua macam gua buat time bulan puasa? jujur gua cakap, alhamdulillah, doa-doa gua banyak yang Allah makbulkan. walaupun secara tidak sedar. dari bab rezeki, sampailah masuk bab jodoh. gua je yang bodoh sombong. tak reti nak bersyukur. gua tak nampak yang Dia dah bagi gua peluang kedua untuk hidup. Dia nak gua berubah. terima kasih Allah. Insya-Allah, gua akan berusaha untuk menjadi yang lebih baik.

p/s: sekali-sekala masuk bab-bab muhasabah diri apa salahnye. yedak?

No comments: